Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Duńczycy jeżdżą 200 km/h

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
12-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
14-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

Na duńskiej sieci kolejowej pociągi pasażerskie wreszcie rozpędzają się do 200 km/h. Dotychczas najwyższa prędkość, z jaką kursowały duńskie pociągi na wybranych odcinkach sieci, wynosiła 180 km/h. Wdrożenie prędkości maksymalnej 200 km/h jest wynikiem oddania do użytku nowej linii dużych prędkości pod Kopenhagą oraz zakupu przez koleje DSB dwusystemowych elektrowozów Vectron Siemensa.

Od 180 do 200 kilometrów na godzinę

Regularne rozkładowe kursy z prędkością 200 km/h odbywają się w Danii od czerwca zeszłego roku. Prędkość ta jest osiągana na niespełna 60-kilometrowym odcinku nowej linii KDP między Kopenhagą a Ringsted. Linia zaprojektowana do 250 km/h została oddana do użytku już w połowie 2019 roku, jednak przez pierwsze lata eksploatacji obowiązywała na niej prędkość 180 km/h. Dopiero w 2023 roku po wdrożeniu systemu sterowania ruchem ETCS 2 możliwe było podniesienie prędkości maksymalnej.
W 2019 roku, kiedy uruchamiano nową linię Kopenhaga – Ringsted, Duńczycy nie posiadali jeszcze odpowiedniego taboru, czyli pociągów, które mogłyby rozpędzać się do 200 km/h. Stan ten zmienił się dopiero w 2022 roku, kiedy na tory wyjechały dwusystemowe Vectrony. Koleje DSB zakupiły 42 maszyny tej popularnej serii i uzyskały homologację do 200 km/h przy dwóch systemach zasilania: 15 kV AC i 25 kV AC. Duńskie Vectrony od czerwca 2023 roku prowadzą międzynarodowe pociągi EuroCity w relacji Kopenhaga – Hamburg. Są to póki co jedyne pociągi w Danii osiągające prędkość 200 km/h. Jednocześnie Dania stała się dziesiątym europejskim krajem, w którym klasyczne pociągi zestawione z lokomotywy i wagonów rozpędzają się do 200 km/h.

EuroCity dzienne i nocne

Połączenia EuroCity w relacji Kopenhaga – Hamburg są realizowane w porze dziennej i nocnej. Rozkład jazdy na 2024 rok przewiduje osiem par pociągów łączących duńską stolicę z drugim największym miastem w Niemczech. Kursy z Kopenhagi realizowane są od godz. 5:10 do 17:14 średnio co dwie godziny. Najkrótszy czas przejazdu pociągu dziennego wynosi 4 godziny i 46 minut. Nocna podróż pociągiem wyjeżdżającym z Kopenhagi o godz. 23:51 trwa znacznie dłużej, bo 6 godzin i 36 minut, ale rozkład jazdy celowo został ułożony w taki sposób, aby pociąg przyjechał do stacji docelowej o ludzkiej porze. Czas podróży został rozciągnięty przez dłuższe postoje na stacjach pośrednich.

W drodze powrotnej z Hamburga pociągi kursują również co dwie godziny, z odjazdami z dworca głównego od 6:31 do 18:50. Podróż w odwrotnej relacji jest nieco dłuższa – najszybszy pociąg pokonuje 510 km dzielących Hamburg i Kopenhagę w 5 godzin i 3 minuty. Pociąg nocny odjeżdża z Hamburga o 23:30 i kończy bieg w Kopenhadze o 6:31. Na terenie Niemiec pociągi rozpędzają się do 160 km/h. W Danii na wielu odcinkach obowiązuje prędkość 180 km/h oraz 200 km/h na nowej linii KDP Kopenhaga – Ringsted.

Klasyczne wagony i poczęstunek w pierwszej klasie

Każdy pociąg EuroCity zestawiony jest z duńskiej lokomotywy Vectron i siedmiu wagonów kolei niemieckich DB z 493 miejscami do siedzenia (54 w pierwszej klasie i 439 w drugiej klasie). W zestawieniu jest jeden wagon pierwszej klasy z przedziałami oraz sześć wagonów drugiej klasy, z czego większość to wagony w całości bez przedziałów, ale są też wersje mieszane z pięcioma przedziałami sześcioosobowymi.

W zestawieniu brakuje wagonów restauracyjnych. Koleje DB zrezygnowały całkowicie z włączania tego typu wagonów do nielicznych już pociągów IC i EC obsługiwanych tradycyjnymi składami wagonowymi. Nie oznacza to jednak, że pasażerowie w pociągach relacji Kopenhaga – Hamburg są pozbawieni dostępu do usługi gastronomicznej.
Serwis gastronomiczny świadczony jest tylko na odcinku duńskim przez koleje DSB we współpracy z siecią sklepów spożywczych 7-Eleven. Dedykowany pracownik oferuje pasażerom kawę, herbatę oraz zimne napoje i przekąski. Ponadto w klasie pierwszej pasażerowie otrzymują poczęstunek wliczony w cenę biletu. Jest to słodka i słona przekąska, woda mineralna oraz jeden ciepły napój.

Były gumowe nosy, będzie Talgo

Klasyczne składy wagonowe obsługujące pociągi relacji Kopenhaga – Hamburg to zupełna nowość. W poprzednich latach połączenie to było realizowane trakcją spalinową przy użyciu duńskich pociągów zespolonych MF, tzw. gumowych nosów. W latach 2008-2017 międzynarodowe pociągi z Danii do Niemiec były również obsługiwane przez niemieckie składy zespolone ICD-TD. Wówczas w rozkładzie jazdy figurowały bezpośrednie pociągi relacji Kopenhaga – Berlin. Zestawy lokomotywa plus zwykłe wagony na duńskich torach nie zagoszczą jednak na długo. Prawdopodobnie już w przyszłym roku na trasę Kopenhaga – Hamburg wyjadą nowe pociągi Talgo, które koleje DSB zamówiły u hiszpańskiego producenta. Do prowadzenia składów Talgo posłużą te same lokomotywy Vectron, które są teraz używane do obsługi pociągów EuroCity ze starymi wagonami DB.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

České dráhy mają 50 Vectronów z RS Lease. Pojadą także do Polski

Tabor i technika

České dráhy mają 50 Vectronów z RS Lease. Pojadą także do Polski

Daniel Siwak 11 października 2024

Koleje Duńskie mają u siebie pierwsze nowe wagony Talgo [zdjęcia]

Tabor i technika

Koleje Duńskie zamówiły kolejne zestawy wagonów w Talgo

Tabor i technika

Elektryczne pociągi w końcu połączą Kopenhagę z Hamburgiem

Tabor i technika

Koleje Duńskie kupią 26 lokomotyw elektrycznych

Tabor i technika

Koleje Duńskie przymierzają się do dużych inwestycji taborowych

Śšwiat

Koleje Duńskie przymierzają się do dużych inwestycji taborowych

Global Rail News/lp, Rynek Kolejowy 28 sierpnia 2014

Zobacz również:

České dráhy mają 50 Vectronów z RS Lease. Pojadą także do Polski

Tabor i technika

České dráhy mają 50 Vectronów z RS Lease. Pojadą także do Polski

Daniel Siwak 11 października 2024

Koleje Duńskie mają u siebie pierwsze nowe wagony Talgo [zdjęcia]

Tabor i technika

Koleje Duńskie zamówiły kolejne zestawy wagonów w Talgo

Tabor i technika

Elektryczne pociągi w końcu połączą Kopenhagę z Hamburgiem

Tabor i technika

Koleje Duńskie kupią 26 lokomotyw elektrycznych

Tabor i technika

Koleje Duńskie przymierzają się do dużych inwestycji taborowych

Śšwiat

Koleje Duńskie przymierzają się do dużych inwestycji taborowych

Global Rail News/lp, Rynek Kolejowy 28 sierpnia 2014

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5